Bewust Hardlopen

Wat is het?

Bewust Hardlopen is een moderne benadering van hardlopen, die meer ontspannen is en minder belastend. Het gaat hierbij om de individuele optimalisatie van het hardlopen.  Per persoon wordt er gekeken wat de mogelijkheden en beperkingen zijn om tot een optimaal looppatroon te komen. Dit onderscheidt zich per persoon door de individuele verschillen door onder meer lichaamsbouw, aanleg, ontwikkeling en karakter. Er wordt geoefend met houding, beweging, ademhaling en ontspanning.

Een goede houding is overigens niet alleen bij het hardlopen, maar ook in het dagelijks leven van belang om het lichaam op de juiste manier te belasten. De techniek en beleving staan bij Bewust Hardlopen voorop en de afstand en snelheid zijn van secundair belang. Dit betekent overigens niet dat je hiermee niet snel kunt lopen. Doordat er minder spierschade en blessures ontstaan en het herstel sneller is, kan er optimaler worden getraind. Ook wordt er energiezuiniger gelopen, waardoor dit langer kan worden volgehouden. Kortom, met Bewust Hardlopen belast je minder en geniet je meer!

Ronald Valkenburg en Elma Sandee hebben deze nieuwe vorm van hardlopen ontwikkeld op basis van ervaring met verschillende hardlooptechnieken. Ook de inzichten vanuit de praktijk van sportfysiotherapie, leefstijl coaching en het geven van hardlooptrainingen op diverse niveaus hebben hieraan bijgedragen.

REactive-boek klBoek

Door de enthousiaste reacties van de cursisten, is in 2011 het boek Bewust Hardlopen van hun hand verschenen en op de markt gebracht door uitgeverij de Arbeiderspers. De tweede druk is in de boekhandel en internet verkrijgbaar voor 22,50. Het ISBN-nummer is 9789029573108. Naar aanleiding van de positieve reacties op het boek, onder meer door De Atletiekunie, is er sinds 2012 tevens de trainersopleiding Bewust Hardlopen. Deze heeft als eerst opleidingsorganisatie van Nederland het kwaliteitskeurmerk van de Atletiekunie gekregen. Kijk voor meer informatie over de trainersopleiding op www.bewusthardlopen.nl.

Cursussen

De cursus ‘Bewust Hardlopen’ wordt in kleine groepen van maximaal 10 deelnemers gegeven. Het zijn techniekcursussen met veel individuele aandacht. In de cursus worden houdingsoefeningen gedaan, die vertaald worden naar de loopbeweging. Er wordt verschillende malen gebruik gemaakt van videoanalyse, waarbij de vorderingen en aandachtspunten duidelijk worden geïllustreerd. Naast de looptechnische aspecten komen ademhaling, oefeningen ter bevordering van de rompstabiliteit, schoenkeuze, leefstijl en voeding aan bod.

Aanmelden voor de cursus kan via de aanmeldknop op deze pagina. Het is mogelijk om de eerste les van een cursus mee te doen als kennismakingsles voor 15 euro. Hierna kun je alsnog beslissen te blijven voor de hele cursus. Geef in dit geval bij je aanmelding aan, dat je de eerste les als kennismaking meedoet. De kosten voor de cursus bedragen 125 euro. Deze worden na de eerste les automatisch afgeschreven. De cursus omvat 5 lessen van 2 uur inclusief videoanalyse en het boek Bewust Hardlopen t.w.v. 22,50. Mocht je een les niet kunnen, laat het weten bij je aanmelding, dan spreken we een inhaalmoment af. Aanmelden

IJsselstein: start 24 augustus
De lessen zijn op donderdagavond van 19.30 – 21.30 uur. De cursusdata zijn op 24 augustus, op 7, 14 en 28 september en op 5 oktober. Er wordt gestart vanuit REactive (Utrechtsestraat 7).

Individuele training

Ook bestaat de mogelijkheid van individuele training. Of de cursus data je niet uitkomen,  je liever niet in een groep traint, je uitermate slecht belastbaar bent of om welke reden dan ook graag 1 op 1 wilt oefenen, dan is dat mogelijk. Stem 1 of meerdere trainingen af met Ronald Valkenburg of Elma Sandee.

Persoonlijke ervaringen

Marjan Venema: “Niet slechts een standaard techniek, maar ook persoonlijk advies toegesneden op mijn mogelijkheden en beperkingen.”

Nancy Osinga: “De cursus heeft mij goed inzicht gegeven hoe ik m’n houding kan optimaliseren tijdens het hardlopen en aan welke onderdelen ik nog moet werken.”

Alfred Halberstadt: “De cursus is me goed van pas gekomen tijdens mijn revalidatie na een gebroken rugwervel. Rug strekken, bekken kantelen en goed op m’n houding letten. Al deze instructies en mentale instelling hebben aan mijn herstel bijgedragen.

Marjolein Peerbolte: “Tegen vrienden zeg ik dat het net een les toveren is.”

Saskia Klomp: “Eindelijk een leuke en gemakkelijke manier van hardlopen.”

Karin: “Na drie weken liep ik helemaal pijnvrij. Het is een heldere cursus, niet zwevend, waardoor het goed bijblijft. Het wordt door plezierige, leuke mensen gegeven. Echt een aanrader!

Marcel: “Het lijkt alsof mijn uithoudingsvermogen met 100% is toegenomen. Vanuit de strekking is het gemakkelijker je benen te ontspannen. Ook de ezelsbruggetjes maken het gemakkelijk toe te passen.”

Joanne: “Ik ben er me in het dagelijks leven ook bewuster van rechtop te staan en te lopen. Het viel mijn moeder laatst op dat mijn houding zo verbeterd was.”

Leny: “Alles rondom hardlopen komt aan de orde, zoals techniek, voeding en trainingsopbouw.”